vrijdag 10 november 2017

Blog-swap-challenge: De Tatanne Tas

Er zijn zo van die momenten dat je, heel overmoedig, je opgeeft om een of ander ding te doen. En het overkomt mij niet vaak, maar deze keer was ik er toch niet helemaal gerust in.
Toen Davina enkele weken terug op haar FB-pagina een blogswap aankondigde had ik meteen zoiets van "ja! ik doen mee!". We zouden twee aan twee gekoppeld worden en dan onderling verdere afspraken maken. So far, so good.

Enkele dagen later kreeg ik dan mijn swapmaatje toegewezen .... Katrien van Katrienette .... en toen sloeg de paniek een beetje toe. Katrien is in mijn ogen (en nu gaat ze zeggen 'dat is niet waar' maar ik vind van wel) een top-naaister. Ze maakt de mooiste creaties en tot in de puntjes afgewerkt. Kijk maar eens rond op haar blog. Je zal wel zien dat ik geen woord te veel gezegd heb.

Het was voor allebei de eerste keer dat we aan zo een swapchallenge mee deden. Eerst werd er even afgetoetst wat de een en de ander zag zitten en al gauw kwamen we uit bij een tas. Kleding met een bijbehorende pasronde zagen we geen van beiden echt zitten en omdat ik nogal een tic heb voor tassen en Katrien toch ook wel een beetje ;) was de keuze eigenlijk snel gemaakt. Katrien koos het boek (De tas van Annelies) ik het model (de Tatanne), we maakten enkele afspraken over de stofkeuze en we konden beginnen.

Nog nooit was ik zo zenuwachtig!

Gelijk 's maandags naar de bib het boek gaan bestellen en enkele dagen later aan de slag met een proefmodel.... in een ruitjesstof ....meteen weeral van geleerd dat een tas maken met schuine lijnen erin geen goed idee is in een ruitjesstof :) Blij dat ik dus aan een proefstuk begonnen ben. Nu had ik immers nog tijd zat om het echte exemplaar rustig te kunnen maken. Werken tegen een deadline is niet echt mijn ding.

Maar toen ging het mis. Eliene kwam in het ziekenhuis terecht, eerst hier om de hoek, maar na enkele dagen werd ze overgebracht naar Leuven. Dus daar ging mijn naaitijd. De uren en dagen tikten voorbij zonder dat er ook maar sprake was van naaien. Gelukkig mochten we dan enkele dagen geleden terug naar huis en kon ik, na eerst thuis een en ander te regelen, toch op de valreep nog aan mijn tas beginnen...vechtend tegen een deadline :(

Maar het stuk al een eerste keer (gedeeltelijk) gemaakt te hebben, scheelt wel. De onduidelijkheden uit het boek had ik al 'uitgevogeld', een tweede keer patroondelen snijden gaat precies ook veel vlotter,... enfin, dat viel al bij al toch goed mee.

Katrien gaf aan dat ze van grijs hield, dus koos ik voor een lichtgrijze wollen stof met hier en daar een accentje met zilvergrijs paspel en een zacht mint-kleurige voering.



In het boek wordt aangegeven dat je geen versteviging gebruikt en ik moet toegeven, voor de voeringstof viel me dat heel goed mee. Alleen had de bodem wel wat versteviging kunnen gebruiken. Jammer dat ze dat in het boek niet vermelden. Ik vind de tas op zich heel mooi en de speelse strikjes aan de zijkant maken dat het ook een fris en pittig modelletje is, maar dat beetje extra in de bodem zou er een top tas van maken. En laat Katrien daar nu net aan gedacht hebben. De tas die ik van haar kreeg, is voorzien van een verstevigde bodem. Ik moet haar zeker nog vragen hoe ze dat juist gedaan heeft ;)



Lieve Katrien, dankjewel voor de prachtige tas! Ik ben er echt super blij mee en ze gaat zeker heel veel gebruikt worden.
Lieve Davina, ook voor jou een dankjewel voor het organiseren van deze swap. Ik ben flink over mijn grenzen moeten gaan en ben nu oooh zo blij dat ik dat heb gedaan.

Kort samengevat: een geslaagde swap!











Natuurlijk waren er meer dames die meededen met deze swap, hun 'avonturen' lees je hier:



14 opmerkingen:

  1. Jij ook bedankt voor de geslaagde swap en je mooie tas helemaal in “mijn” kleuren. En die bodem heb ik verstevigd met Fast2fuse. Die leg je tussen buiten en binnenstof en strijk je langs beide kanten vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, die versteviging het blijft een persoonlijke keuze. Zelf werk ik er zelden of nooit mee, maar omdat ik niet van 'saggy bottoms' hou (wie wel? ;-)) maak ik voor zulke tassen wel steeds een aparte tassenbodem. Die geeft nog meer vorm en stevigheid aan een tas.

    Ik vind het wel absoluut een mooie Tatanne geworden. In grijze wol is het een perfecte wintertas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wauw, wat een compliment en dat van de bedenkster van deze tas! Ik ga er haast van zweven 😇. Dankjewel !

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Dankjewel Delphine! Ik ben er ook super content mee.

      Verwijderen
  4. Knap gemaakt Katrin, en je kreeg er een even mooi exemplaar voor in ruil. Tof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En ja, ik kreeg er echt een super mooie tas voor in ruil.

      Verwijderen
  5. Leuk model hebben jullie gekozen uit 'De tas van Annelies'. Jullie beide tassen zijn zo mooi geworden. Ik zou niet zo snel eraan gedacht hebben om wollen stof te kiezen, maar je tas ziet er prachtig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel Sonja! Ik werd ooit verliefd op een gelijkaardige tas in wol (vond ze toen te duur om te kopen) ... nu ik zelf tassen maak, was wol dus een voor de hand liggende keuze :)

    BeantwoordenVerwijderen